Als jij je dagelijks bezighoudt met aanbestedingen, hoop je uiteraard dat je telkens aan het langste eind trekt. Omdat er vaak meerdere bedrijven meedingen naar een opdracht, kom je waarschijnlijk niet altijd als winnaar uit de bus. Wist je overigens dat je wel het een en ander kunt doen om het gunningsvoordeel bij aanbestedingen te vergroten? In deze tekst vertellen wij je hoe je dit aanpakt.
Verdiep je in de potentiële klant
Dit lijkt misschien een open deur, maar bij aanbestedingen is het belangrijk om je goed te verdiepen in de potentiële klant. Begin altijd bij de basis en bekijk de website van het bedrijf in kwestie. Zoek uit waar ze zich mee bezighouden en wat de kernwaarden zijn. Dit kan je al flink wat waardevolle informatie opleveren, maar het is niet voldoende voor een aanbesteding.
Om meer over de potentiële klant te weten te komen, is het verstandig om gebruik te maken van de Nota van Inlichtingen. Dit document geeft inschrijvers de kans om vragen te stellen aan de potentiële klant, bijvoorbeeld over de vormeisen en gunningscriteria. Als iedere inschrijver zijn vragen heeft gesteld, worden de antwoorden anoniem gepubliceerd. Door de juiste vragen te stellen, kun je het gunningsvoordeel bij aanbestedingen vergroten.
Besteed aandacht aan de opbouw en vormgeving
Een veelgemaakte fout bij aanbestedingen is dat mensen denken dat het alleen maar gaat om de inhoud. Uiteindelijk is dit inderdaad het belangrijkste onderdeel, maar de opbouw en vormgeving spelen ook een belangrijke rol. Zorg er allereerst voor dat het voorstel duidelijk is. Als je van de hak op de tak gaat, begrijpt de opdrachtgever misschien niet wat je bedoelt. Dit kan uiteindelijk aanleiding zijn om de aanbesteding aan een andere partij te gunnen.
Je kunt het gunningsvoordeel van een aanbesteding bovendien vergroten door voor een gelikte uitstraling te zorgen. Gebruik daarom nooit standaard templates, maar maak je eigen ontwerp voor een aanbesteding. Je onderscheidt je hiermee niet alleen ten opzichte van de concurrentie, maar je straalt ook professionaliteit uit. Met name dit laatste is belangrijk, want opdrachtgevers doen graag zaken met bedrijven die professioneel overkomen.
Zorg dat je certificaten bezit
Wie denkt dat de gunning van een aanbesteding alleen bepaald wordt op basis van het voorstel, heeft het mis. Er wordt vaak ook gekeken of het bedrijf certificaten bezit en waar ze precies voor gecertificeerd zijn. Scoor je goed op de CO2 Prestatieladder en zoekt de opdrachtgever een bedrijf dat zijn bedrijfsactiviteiten en -processen zo duurzaam mogelijk uitvoert? Dan heb je mogelijk een streepje voor op de concurrentie.
Naast duurzaamheid hechten bedrijven tegenwoordig ook steeds meer waarde aan veiligheid. Het gaat hierbij niet alleen om de veiligheid van werknemers, maar ook om de veiligheid van data. Vandaar dat een ISO 27001 certificering het gunningsvoordeel bij een aanbesteding kan vergroten. Met dit certificaat toon je aan dat je op een verantwoorde manier omgaat met informatiebeveiliging. Ben je benieuwd waar je staat op de prestatieladder of wil je het ISO 27001 certificaat bemachtigen? Schakel hier dan een erkend bedrijf voor in.